Klantenservice

Kunnen wij je helpen?
010 - 285 71 77

Vandaag open tot 18:00

noodbaken boot

Noodbakens: het verschil tussen PLB, AIS-MOB en EPIRB

In het geval van een noodsituatie aan boord wil je snel gevonden en geholpen worden. Een noodbaken kan in deze situatie de oplossing zijn. Vandaag de dag zijn er enorm veel apparaten die je hierbij kunnen helpen, zoals PLB’s en EPIRB’s. Maar wat heb je eigenlijk nodig aan boord?

In dit artikel leggen we uit, zonder al te technisch te worden, hoe deze apparaten werken, en welk apparaat het beste bij je situatie past.

VHF marifoon

Voor we dieper op dit onderwerp ingaan willen we benadrukken dat een VHF marifoon of een VHF marifoon met DSC de beste manier is om hulp te vragen. Mocht dit niet lukken of kunnen, dan kan je terugvallen op PLB’s en EPIRB’s, zoals tijdens deze reddingsmissie.

Verschillende noodbakens

In dit artikel behandelen we drie soorten noodbakens: EPIRB’s, PLB’s en AIS-MOB’s. Deze modellen zijn geschikt voor verschillende situaties. Om te bepalen welk model het beste bij je situatie past, is het belangrijk om na te denken over drie dingen: wie het gaat gebruiken, in welke situatie het gebruikt gaat worden en wie er bereikt moet worden.

EPIRB noodbaken

Een EPIRB (Emergency Position Indicating Radio Beacon) maakt gebruik van het COSPAS-SARSAT systeem. Dit is een internationaal opsporings- en reddingssysteem dat gebruik maakt van satellieten. Wanneer je een EPIRB activeert zendt deze een signaal uit waarmee de positie van het schip kan worden bepaald. In dit signaal zit ook informatie over het schip. Deze satelliet zal de informatie vervolgens doorsturen (soms via een snelle omweg) naar de dichtstbijzijnde reddingsdienst.

Een EPIRB mag je alleen aan boord hebben als je in het bezit bent van een Marcom-B diploma. Daarnaast moet een EPIRB altijd geregistreerd worden bij het RDI en worden voorzien van MMSI-nummer. Als dit niet gedaan wordt is het niet duidelijk wie de noodsignalen uitzend. 

Laat gratis je MMSI-nummer programmeren

Een MMSI-nummer programmeren op een nieuw noodbaken of marifoon is soms best een lastige klus, en moet vaak in één keer goed gaan. Bij de aankoop van een dergelijk product programmeren wij de MMSI-code altijd gratis voor je, zodat je zeker weet dat dit goed gaat. En je ontvangt er een rapport van programmering bij die je aan boord kan bewaren.

Een EPIRB noodbaken mag alleen gebruikt worden in de volgende situaties:

  • Aan boord van schepen wanneer communicatie via marifoon, midden- of kortegolfzender of satellietverbinding niet meer mogelijk is in nood
  • Om een (automatische) alarmmelding te sturen naar een reddingsdienst als het schip zinkt. Om deze reden wordt een EPIRB vaak op het brugdek gemonteerd
  • Om vanuit een reddingboot of –vlot een alarmmelding te sturen 

EPIRB noodbaken

Ocean Signal RescueMe Epirb1 noodbaken

Ocean Signal RescueME Epirb1

De EPIRB1 is de meest compacte EPIRB op de markt en heeft een batterij die maar liefst 10 jaar mee gaat. Activeert automatisch wanneer deze onder water raakt en kan minimaal 48 uur lang zenden. Je positie wordt bepaald met de 66-kanaals GPS-ontvanger.

De EPIRB1 bevestig je op een vaste plek aan boord met een clip of beugel, welke standaard is meegeleverd. Deze kan hier ook uit gehaald worden om mee te nemen op een reddingsvlot. 

Ocean Signal Epirb3 met AIS en RLS

Ocean Signal PLB3

Een compleet uitgerust noodbaken van Ocean Signal met 406 MHz wereldwijde dekking. De meest compacte in zijn soort. Reddingswerkers kunnen nog beter informatie verkrijgen over je positie door de nauwkeurige werking, mede door de lokale werking van het AIS signaal. Het is voorzien van een Return Link Service (RLS) zodat je weet dat je noodbericht is ontvangen. Via een app op je smartphone kun je controleren of de batterij van je Epirb en andere functies nog goed werken. 

Ocean Signal PLB3 noodbaken met AIS en RLS

De PLB3 van Ocean Signal is de meest uitgebreide Personal Locator Beacon, afgekort als PLB. Diverse alarmeringen voor zowel wereldwijd als lokaal zijn samengevoegd. Het zendt een noodsein uit op de 406 MHz frequentie en een lokaal noodsein via AIS. Als extra functie heeft deze PLB ook nog een return-link-service (RLS) zodat je weet dat je noodbericht is ontvangen door de reddingsbrigade.

AIS-MOB noodbaken

Een AIS-MOB mag ook niet zomaar gebruikt worden. Deze modellen mogen alleen gebruikt worden in dezelfde noodsituaties zoals bij het EPIRB model. Ook in het geval van een man overboord (MOB) zijn deze noodbakens ideaal.

Het verschil met een EPIRB is dat het noodsignaal niet via een satelliet loopt, maar via een AIS-signaal. De positie wordt bepaald door een ingebouwde GPS ontvanger. Ieder schip met minimaal een AIS-ontvanger aan boord zal een MOB-melding te zien krijgen, mits deze een moderne plotter heeft, waarna er hulp ingeschakeld kan worden. Het bereik is ongeveer hetzelfde als bij een marifoon, ongeveer 4Nm.

AIS-MOB noodbaken

Ocean Signal RescueME MOB2

De MOB2 is de kleinste AIS MOB van Ocean Signal. Deze is ontworpen om te voldoen aan de Klasse M-vereisten. Ook dit model kan geïntegreerd worden in een reddingsvest en is voorzien van AIS en DSC. Beschikt daarnaast over een zeer fel stroboscooplicht, +12 uur zendvermogen en een batterij met een levensduur van 5 jaar.

PLB noodbaken

Een PLB (Personal Locator Beacon) is het kleine broertje van de EPIRB. EPIRB’s zijn strikt bedoeld voor gebruik op zee, maar een PLB kan je overal mee naartoe nemen en gebruiken. Dit betekent dat ze niet alleen geschikt zijn voor de watersport, maar ook voor andere outdoor activiteiten.

Het grote voordeel is dat een PLB overal ter wereld werkt, en mee naartoe genomen kan worden. Daarnaast zijn ze zeer compact en licht, en kunnen makkelijk mee op een zwemvest. Een groot voordeel is dat deze modellen vaak niet voorzien hoeven te worden van een MMSI-nummer, omdat een unieke HEXA-code standaard vooraf is geprogrammeerd. Wel moeten ze geregistreerd worden bij het RDI.

PLB noodbaken

Ocean Signal RescueMe PLB1 noodbaken

Ocean Signal RescueME PLB1

De PLB1 van Ocean Signal is nog een stukje kleiner en lichter dan de Safelink Solo. De PLB is voorzien van een 66-kanaals GPS-ontvanger en kan gemakkelijk aan een reddingsvest worden bevestigd voor semiautomatische activatie. De PLB1 is waterdicht tot 15 meter, en wordt geleverd met een drijfhoesje. Ook in dit model zit een LED flitslicht ingebouwd. Verder heeft de PLB1 een batterijlevensduur van 7 jaar en meer dan 24 uur zendvermogen. Een MMSI-nummer of diploma is niet nodig, maar ook dit apparaat dient geregistreerd te worden. Een unieke HEXA-code is standaard geprogrammeerd.

PLB, AIS-MOB of EPIRB kopen?

Bij KOK watersport staat veiligheid op het water voorop. We helpen je graag met goed advies over noodbakens of veiligheid op het water in onze watersportwinkel. Online contact met ons opnemen kan uiteraard ook.

We hebben ook regelmatig interessante aanbiedingen. Schrijf je daarom in voor onze nieuwsbrief, zodat je zeker weet dat je deze nooit mist.