Klantenservice

Kunnen wij je helpen?
010 - 285 71 77

Vandaag open van 9:00 tot 18:00

Raymarine Axiom 7 bedienen aan boord

Raymarine netwerken: uitleg en voorbeelden

Raymarine heeft netwerken ontwikkeld waarmee instrumenten gegevens kunnen uitwisselen. Het begon met SeaTalk1 en later ontstond onder meer de variant SeaTalkNG. Wij krijgen regelmatig vragen over deze netwerken en daarom hebben we er een uitgebreid blog over geschreven. In dit artikel lees je alles over SeaTalk en geven we voorbeelden van Raymarine netwerksystemen.

NMEA0183 en SeaTalk1

De NMEA0183 maritieme netwerkstandaard werd ruim 20 jaar geleden voor het eerst geïntroduceerd. Het gebruikt een eenvoudig protocol voor seriële data-overdacht op lage snelheid (4.8 kbps). Eén “spreker” verstuurt gegevens in berichtjes (sentences) naar meerdere “luisteraars”. Een multiplexer maakt het mogelijk om een netwerk te creëren.

Vandaag de dag wordt er nog steeds veel gebruik gemaakt van NMEA0183, ook in de beroepsvaart. Je komt het dataprotocol nog tegen bij onder meer marifoons en AIS-ontvangers. Zo kan je deze apparatuur nog integreren in een nieuw netwerk via een converter. Overige apparatuur maakt meer en meer gebruik van NMEA2000.

SeaTalk1 werd ontworpen ten tijde van het NMEA0183 protocol en gebruikt voor communicatie tussen tal van Raymarine instrumenten en displays (bijv. uit de ST40-, ST50- en ST60-serie). Het is Raymarine’s eigen versie van het protocol.

SeaTalk1 Kabelsysteem

Raymarine gebruikte voor het netwerk proprietary kabels en aangegoten 3-pins connectoren die speciaal waren ontworpen voor de maritieme omgeving. Deze aansluitingen maakten het mogelijk om een betrouwbaar netwerk aan te leggen. Specifiek bij de plotters en instrumenten (de bekende ST60 serie) konden de connectoren maar op één manier worden aangesloten voor optimale veiligheid.

NMEA2000 en SeaTalkNG

NMEA2000 is de opvolger van de NMEA0183 standaard. Het maakt gebruik van de CAN-technologie (Controller Area Network), die oorspronkelijk is ontwikkeld voor de auto-industrie. NMEA2000 is een multi-master serieel datanetwerk bedraad als een bus, met alle in- en uitgangen van alle apparaten bij elkaar. Meerdere elektrische apparaten kunnen met elkaar worden verbonden op een gemeenschappelijk kanaal om gemakkelijk informatie te delen. NMEA2000 maakt gebruik van een gemiddelde datasnelheid (250kbs).

Omdat NMEA2000 veel voordelen biedt werd steeds meer apparatuur ontworpen wat gebruik maakt van dit protocol. Het is momenteel ook de huidige maritieme standaard. Moderne kaartplotters en multifunctionele displays (MFD’s) zijn NMEA2000 gecertificeerd.

SeaTalkNG is de vervanger van SeaTalk en Raymarine’s versie van NMEA2000. De protocollen zijn compatibel met elkaar. De toevoeging ‘NG’ staat voor Next Generation. 

Als je bestaande Raymarine SeaTalk instrumenten wilt koppelen aan de nieuwe SeaTalkNG apparaten, dan moet je een ST1-STNG converter gebruiken.

Raymarine mfd op het dashboard van een boot

SeaTalkNG Kabelsysteem

Voor een SeaTalkNG kabelsysteem zijn de volgende onderdelen verkrijgbaar:

  • Backbonekabels
  • Spurkabels
  • Voedingkabel
  • Adapterkabels
  • Componenten

De kabels en connectoren hebben kleurcodes om foutieve aansluiting te voorkomen en het overzicht te bewaren. De kleurcodering is als volgt:

  • Blauwe connectoren (backbone)
  • Witte connectoren (spurkabel)
  • Zwart/rode kabel (voeding)
  • Gele aansluitingen op de converters voor SeaTalk1

Er bestaat ook een adapter met gele aansluiting specifiek voor het aansluiten van een VHF op een NMEA0183 netwerk.

Backbonekabels

Een backbonekabel loopt als een “ruggengraat” door de lengte van de boot. De instrumenten worden hier met een spurkabel, via een T-stuk of 5-weg blokje, op aangesloten. Backbonekabels brengen zowel data als voeding over en kunnen eenvoudig met elkaar worden gekoppeld via een extender. De totale lengte in één systeem mag maximaal 20 meter zijn. De backbonekabel dient zo aangelegd te worden dat de (spur) aansluiting zo kort mogelijk is.

Het backbone-systeem van Raymarine vertoont overeenkomsten met NMEA2000, maar onderdelen zijn niet uitwisselbaar. Wel kunnen beide systemen aan elkaar worden verbonden.

SeatalkNG Backbone kabel

Spurkabels

Met een spurkabel wordt een individueel apparaat gekoppeld aan de SeaTalkNG backbone. Deze verbinding wordt gemaakt met een T-stuk of 5-weg connector. Een spurkabel mag maximaal 5 meter lang zijn. De maximale lengte in één systeem is 30 meter.

SeatalkNG Spur kabel

Voedingskabel

De voedingskabel voorziet zowel het netwerk (via backbone) als de i50, i60 en i70 instrumenten (via spur) van 12 VDC voeding. Overige apparaten, zoals MFD’s en AIS-transponders, hebben een eigen voedingskabel. Gebruik één voedingskabel per netwerk.

SeatalkNG voedingskabel

Adapterkabels

Met een DeviceNet adapterkabel kan je een apparaat met NMEA2000 aansluiting koppelen aan het SeaTalkNG systeem. Deze is verkrijgbaar als DeviceNet Female en Male uitvoering.

Er is ook SeaTalk1 spur adapterkabel verkrijgbaar waarmee je een SeaTalk1 apparaat kan verbinden met een SeaTalkNG netwerk. De kabel heeft aan de ene kant een SeaTalk1 aansluiting (platte zwarte stekker) en aan de andere zijde een SeaTalk spur aansluiting (geel). Deze kan alleen worden aangesloten op de gele spur aansluiting van een SeaTalk1 naar SeaTalkNG converter.

Componenten

  • T-Stuk: Voor het koppelen van de (witte) SeaTalkNG spurkabel met de (blauwe) SeaTalkNG backbonekabel.
  • 5-weg connector: Maakt het mogelijk om meerdere spurkabels te verbinden met de backbone.
  • Extender: Voor het koppelen van twee SeaTalkNG backbonekabels.
  • Backbone terminator: Hiermee sluit je het netwerk af. Twee benodigd per systeem, een voor elke zijde van de backbone.
  • Afsluitplug: Deze kan in een ongebruikte spuraansluiting worden gestoken voor bescherming tegen vuil en vocht.
  • In-line terminator: Kan worden gebruikt aan het eind van een backbone (i.p.v. een terminator). Er zijn dus in totaal twee terminators (blauwe afsluitplug of in-line terminator) per netwerk benodigd. Deze in-line terminator is ideaal voor de Raymarine GPS antenne.
  • SeaTalk1 naar SeaTalkNG adapter kit: Voor het koppelen van SeaTalk1 apparaten met een SeaTalkNG netwerk. Set bevat een converter, adapterkabel, voedingskabel en terminators.
  • VHF NMEA0183 converter kit: Wordt gebruikt om informatie uit een SeaTalkNG netwerk te vertalen naar NMEA0183, voor gebruik met een DSC-marifoon.

Ga je voor het eerst een SeaTalkNG netwerk installeren? Dan is er voor de eerste stap een SeaTalkNG starterkit. Deze bevat de belangrijkste componenten. Vervolgens kan je het uiteraard verder uitbreiden. Hieronder een voorbeeld van een netwerk gemaakt met de starterkit.

Raymarine SeaTalkng starter kit

  • 1 SeaTalkng 5-weg connector
  • 2 SeaTalkng backbone terminator (x2)
  • 3 SeaTalkng spurkabel 3m
  • 4 SeaTalkng voedingskabel

Hieronder een voorbeeld van een starterkit setup:

Voorbeeld Raymarine Seatalkng Starter Kit setup

  • 1 5-weg connector
  • 2 Backbone terminators
  • 3 Spurkabel verbonden met een Raymarine MFD 
  • 4 SeaTalkng voedingskabel
  • 5 DST810 SmartTransducer voor diepte, log en temperatuur (er is dan nog wel een i70 instrument nodig om de transducer te kalibreren). 

RayNet

Er bestaat ook nog een ander type kabels: RayNet kabels. Deze zijn geschikt voor hoge snelheid dataoverdracht en oorspronkelijk ontworpen voor de computerindustrie. Inmiddels hebben ethernet netwerken ook hun weg in maritieme toepassingen gevonden. De kabels zijn in verschillende lengtes verkrijgbaar en worden toegepast voor onder meer het koppelen van een radardome. Maar zijn ook geschikt voor een systeem waar een netwerk switch wordt gebruikt om verbinding te maken.

Voorbeelden van Raymarine netwerksystemen

Raymarine i70s netwerk

 

Raymarine i70s netwerk

Raymarine i50 & i60 netwerk

Raymarine i50 & i60 netwerk

Raymarine Axiom 12 netwerk

Raymarine Axiom netwerk

Raymarine Axiom+ 12 netwerk

Raymarine Axiom+ 12 netwerk

Raymarine Axiom 9 RV netwerk

Raymarine Axiom 9 RV netwerk

Vragen en/of advies nodig?

Mocht je naar aanleiding van dit blog nog vragen hebben, schroom dan niet om contact met ons op te nemen!