Klantenservice

Kunnen wij je helpen?
010 - 285 71 77

Vandaag open van 9:00 tot 18:00

Raymarine stuurautomaat

Raymarine stuurautomaat: een extra paar handen

Heb je soms het idee dat je een extra paar handen kan gebruiken aan boord? Dan is een stuurautomaat van Raymarine een goede oplossing. Deze stuurautomaten volgen de door jou vooraf ingestelde koers, waardoor jij je handen vrij hebt om andere dingen te doen.

Wanneer gebruik je een stuurautomaat?

Een stuurautomaat, ook wel bekend als een autopilot, is ideaal om een vaste koers aan te houden in lichte tot middelzware omstandigheden. Het grote voordeel is dat deze apparaten niet moe worden, hun concentratie verliezen of verveeld raken. Een stuurautomaat betekent dat er nieuwe mogelijkheden ontstaan omdat je niet continu aan het roer hoeft te staan. Daarnaast bespaar je brandstof als je met een motorboot vaart, omdat de stuurautomaten van Raymarine zeer nauwkeurig sturen.

Hoe werkt een stuurautomaat?

De stuurautomaten van Raymarine komen in verschillende soorten en maten, maar zijn allemaal voorzien van vier ‘basiscomponenten’. Een koerssensor, dit is een fluxgate kompas of een solid state EV kompas, een koerscomputer, bedieningsunit en een aandrijfeenheid. De aandrijfeenheid is het onderdeel dat uiteindelijk het roer bedient. Deze verschillen per type boot en worden later in dit blog besproken Bij de geavanceerdere modellen is het mogelijk om extra gegevensbronnen te verbinden met de stuurautomaat. Denk hierbij aan een GPS-ontvanger, windmeter of snelheidsmeter.

De bediening is kinderlijk eenvoudig. Je plant de juiste koers, houdt de koers aan voor een paar seconden en klikt dan op ‘AUTO’. Vanaf het moment dat je het roer los laat zal de stuurautomaat het overnemen. De stuurautomaat zal deze koers opslaan en deze koers zeer nauwkeurig aanhouden. Auto-trim, auto sea-state en SmartSteer algoritmes zorgen er voor dat de stuurautomaat snel reageert op afwijkingen. SmartSteer leert zelfs van de afwijkingen, en leert zichzelf de vaareigenschappen van je boot aan om beter koers te kunnen houden.

Stuurautomaten van Raymarine

Wat maakt de stuurautomaten van Raymarine eigenlijk uniek? Eén van de belangrijke onderdelen is de geavanceerde techniek. Deze is samen met moederbedrijf FLIR ontwikkeld, een producent van geavanceerde elektronische apparatuur. Maar dat is niet het enige. De stuurautomaten onderscheiden zich op het gebied van:

  • Kalibratie. Lange kalibratieprocedures zijn verleden tijd. Het is een kwestie van plug&play en je bent klaar om te vertrekken.
  • Precisie. De Solid State technologie is extreem nauwkeurig, en werkt beter dan een kompas.
  • Innovatie functies. De stuurautomaten zijn zelflerend, en passen zich steeds beter aan de boot aan.
  • Installatiegemak. De pilots bieden veel installatiemogelijkheden, zodat je ook op kleinere boten alles mooi weg kan werken.
  • Duurzaamheid. Door de precisie verbruik je minder brandstof en ben je sneller op je bestemming.

Problemen met sturen of het falen van de stuurautomaat

Het is belangrijk om je er van bewust te zijn dat een stuurautomaat kan falen. Raymarine heeft ongelofelijk veel beveiliging en functies ingebouwd om dit te voorkomen, maar het blijft een elektronisch apparaat. We raden dan ook aan om iedereen aan boord te leren hoe je een stuurautomaat uit zet (de rode standby knop). Daarnaast is het ook belangrijk om zo nu en dan te controleren of alles nog goed gaat, zodat je kan ingrijpen in onverwachte situaties. Waarschijnlijk zal het niet gebeuren, maar veiligheid gaat voor alles op het water.

Problemen met de stuurautomaat kunnen ontstaan door het signaal van een EZB zender of ontvanger (gebruikt in legervoertuigen) of slecht weer. Het eerste is erg zeldzaam, maar slecht weer helaas niet. Als je in slecht weer zelf moeite hebt met koers houden zal de stuurautomaat dit waarschijnlijk ook hebben. De stuurautomaat moet namelijk harder werken bij hogere golven en hardere wind. Wanneer het maximale vermogen bereikt is, raakt de stuurautomaat overweldigd. Op binnenwateren zal je hier geen last van hebben. Als je van plan bent om op open zee te varen, is het belangrijk om een krachtige stuurautomaat te kiezen voor die enkele keer dat het echt slecht weer is. Daarom helpen we je hieronder met het kiezen van het juiste model.

Vooraf samengestelde pakketten

Raymarine heeft voor het gemak verschillende pakketten samengesteld met stuurautomaten. Hiermee haal je in één keer een compleet systeem in huis. Een koerssensor, een koerscomputer en bedieningsunit zitten standaard in elk pakket.

Raymarine EV1 Sensor Core
Raymarine EV1 Sensor Core

Dit is de basis van elk systeem. Deze 9-as sensor volgt de beweging van het schip driedimensionaal. De Solid State technologie zorgt altijd voor een nauwkeurigheid van 2 graden. De heading, rollen en stampen van het schip worden nauwkeurig gemonitord waardoor veranderingen in trim of zee condities snel gecompenseerd worden. Zeer eenvoudig te installeren, zowel bovendeks als onderdeks.

Autopilot Control Unit
Raymarine Autopilot Control Unit

Dit onderdeel is de koerscomputer en voert de data door en zorgt dat de aandrijfunit voldoende stroom heeft. Er zijn meerdere modellen, en elk model ondersteunt andere aandrijfunits.

P70/ P70R bedieningsunit
P70 P70R Raymarine

Afhankelijk van het type boot zit er een P70 of P70R bedieningsunit in het pakket. Deze zijn praktisch hetzelfde, maar zijn geoptimaliseerd voor zeilboten of motorboten. Zo kan er met de P70 snel een koerswijziging van 1 tot 10 graden doorgevoerd worden met de drukknop. De P70R beschikt over een draaiknop met stuurbekrachtigingsfunctie.

Het is ook mogelijk om de stuurautomaat te bedienen op een MFD van Raymarine.

De EV-100 en EV-200 pakketten zijn ook voorzien van een aandrijfeenheid. De EV-400 pakketten niet, omdat de boten waarvoor deze bedoeld zijn te veel van elkaar verschillen. Er kan bij deze pakketten los een lineaire aandrijving of hydraulische pomp gekozen worden die perfect bij de situatie past. Het systeem komt er dan als volgt uit te zien (de drive unit verschilt per pakket).

Raymarine evolution setup

De juiste stuurautomaat

De maximale waterverplaatsing of het aantal cc van de motor en het soort boot zijn belangrijk bij het kiezen van de juiste stuurautomaat. Raymarine geeft per stuurautomaat aan wat de maximale waterverplaatsing is. Zit je hier net tegenaan? Dan raden we aan om voor de zekerheid één maat groter te nemen. Ga altijd uit van een volledig beladen boot. Deze is vaak 20% zwaarder dan de onbeladen boot.

Daarnaast kies je een stuurautomaat die past bij het soort boot. Houd er rekening mee dat de kleinere autopiloten in de cockpit ingebouwd moeten worden, en de grotere (EV-200 & EV-400) inboard. Hieronder worden de verschillende pakketten en de specificaties besproken.

Helmstok stuurautomaat voor kleine zeiljachten

Voor kleine zeilboten met helmstokbesturing met een waterverplaatsing tot 4500kg heeft Raymarine andere stuurautomaten. Deze helmstok stuurautomaten bestaan niet uit een pakket, maar alle instrumenten zijn in één apparaat geïntegreerd. Deze kunnen standalone gebruikt worden, maar ook in combinatie met een GPS-ontvanger.

De Raymarine ST1000 is geschikt voor een maximale waterverplaatsing tot 3000kg. De Raymarine ST2000 is geschikt tot 4500kg.

Raymarine st2000+

Bovendekse stuurautomaat voor kleine boten

De EV-100 pakketten zijn bedoeld voor de kleinere zeilboten. Dit pakket is er in twee varianten:

Raymarine stuurwiel piloot Evolution EV-100EV-100 sail
Dit is een stuurwielpiloot, en is dus geschikt voor boten met een stuurwielaandrijving. De aandrijfeenheid wordt direct op het roer geïnstalleerd. Dit zorgt er voor dat deze eenvoudig te installeren is. Dit pakket is geschikt voor boten met een maximale waterverplaatsing tot 7500kg.

Raymarine helmstok piloot Evolution EV-100EV-100 tiller
Dit pakket is geschikt voor helmstok bestuurde zeiljachten met een maximale waterverplaatsing tot 6000kg. Het grote voordeel van deze aandrijving is dat deze compact is en makkelijk is weg te werken.

Onderdekse stuurautomaat voor grote boten

Onderdekse stuurautomaten installeer je, zoals de naam al doet vermoeden, benedendeks. Voor grotere boten zijn er veel mogelijkheden qua aandrijving. De EV-200 wordt geleverd als pakket of zonder aandrijving. De EV-400 wordt altijd geleverd zonder aandrijving. Hieronder bespreken we wat de mogelijkheden zijn, en welke aandrijving jij nodig hebt.

Hydraulisch stuursysteem

De stuurautomaat kan gekoppeld worden aan een hydraulisch stuursysteem aan boord. Afhankelijk van het aantal cc’s kies je een aandrijving die bij je motor past. De Raymarine EV-200 komt als volledig pakket in combinatie met type 1 pomp. De EV-200 Power kan ook zonder aandrijving aangeschaft worden.

Voor grotere modellen is een Raymarine EV-400 Power nodig. Deze wordt standaard geleverd zonder hydraulische pomp. Deze kan los aangeschaft worden, zodat deze perfect past bij je boot.

raymarine hydraulische stuurautomaat

Hydraulische Lineaire stuursystemen

Deze zijn bedoeld voor de echt grote boten die mechanisch bestuurd worden. Deze aandrijfunits zijn eigenlijk een compleet systeem, en bestaan uit een omkeerpomp, olietank en hydraulische cilinder. Middels een roerarm wordt deze unit aangesloten op de roerkoning. Het systeem is geschikt voor een waterverplaatsing van meer dan 20 ton. Dit model kan gebruikt worden in combinatie met een Raymarine EV-400 Power pakket.

Raymarine hydraulisch lineaire stuurautomaat

Mechanische Lineaire stuursystemen

Voor de grote zeilboten met een waterverplaatsing tot 20.000kg heeft Raymarine een mechanisch lineair stuursysteem ontwikkeld. Dit model wordt geprezen om zijn betrouwbaarheid, kracht en stilte. Je monteert de aandrijfunit onderdeks en bedient deze rechtstreeks vanaf het kwadrant of de roerkoning. Dit model kan gebruikt worden in combinatie met Raymarine EV-400 Sail pakket.

Raymarine mechanische lineaire stuurautomaat

Bedienen op afstand

Een stuurautomaat van Raymarine is natuurlijk ideaal omdat je dan je handen vrij hebt, maar het is helemaal handig als je deze op afstand kan bedienen. Daarvoor heeft Raymarine twee afstandsbedieningen ontwikkeld. De Raymarine S100 en de Raymarine SmartController. De S100 is een ‘basismodel’ en de smartcontroller beschikt over meer functies en een display. Erg handig als je aan de andere kant van de boot bezig bent.

Raymarine stuurautomaat kopen?

De stuurautomaten van Raymarine zijn betrouwbaar, duurzaam, zuinig en nu ook nog eens zeer aantrekkelijk geprijsd. De pakketten zijn nu verkrijgbaar met een leuke zomerkorting, zodat je deze zomer nog kan genieten van het gemak van een stuurautomaat aan boord.

Heb je een vraag, of wil je meer weten over deze stuurautomaten? Neem dan contact met ons op, of kom langs in onze watersportwinkel. We helpen je graag met het kiezen van het juiste model.