Reparatie onder de waterlijn
Tijdens het varen en door externe elementen kan je boot onder de waterlijn schade oplopen of slijten. Om reparaties uit te voeren onder de waterlijn is zorgvuldigheid en enige kennis noodzakelijk. Voor dit type reparaties en onderhoud moet de boot uit het water worden gehaald en is een goede voorbereiding van belang. De boot moet volledig droog zijn en goed bekeken worden. Reinig de plek zorgvuldig voordat je begint met de reparatiewerkzaamheden. Elk materiaal heeft een andere reparatie methode, in dit blog item vertellen we je meer over reparaties aan het onderwaterschip.
Voorbereiden en reinigen onder de waterlijn
Bereid de boot, maar ook jezelf goed voor. Het is aan te raden om beschermende kleding te dragen wanneer je met de reparatiewerkzaamheden aan de slag gaat. Denk hierbij aan handschoenen, (mond)masker, een veiligheidsbril en kleding die vies mag worden of bijvoorbeeld een overall.
Werk met kwaliteitsmaterialen, de beschadiging repareer je het beste als je goede producten gebruikt. Zo heb je langer plezier van je boot. Informeer je altijd goed welke producten nodig zijn voor het materiaal van je boot. Volg de instructies nauwkeurig voor het beste resultaat.
Kleine beschadiging
Vaak ontdek je kleine schade pas wanneer je schip op het droge staat. Het is belangrijk om dit eerst te herstellen voordat je een nieuw verfsysteem aanbrengt. De enige manier om een beschadigde plek bij te werken, is met een epoxy plamuur. Een epoxy product is zeer sterk, watervast en past in een verfsysteem voor het onderwaterschip. Een verfsysteem bestaat uit lagen primer en antifouling. Bekijk ook ons blog item over Antifouling aanbrengen.
Een kleine reparatie (plek bijwerken of plamuren) kan je relatief eenvoudig zelf doen. Een grotere reparatie kun je beter overlaten aan een vakman.
Herstel van de beschadiging
Om ervoor te zorgen dat de reparatie optimaal kan worden uitgevoerd en zo lang mogelijk effect heeft, moet je een aantal stappen doorlopen. Hieronder geven we de stappen weer voor reparatie van kleine beschadigingen.
- Stap 1: schuur het beschadigde gebied
- Stap 2: reinig het oppervlak met een geschikt reinigingsmiddel
- Stap 3: gebruik voor kleine scheuren en gaatjes een vulmiddel, zoals epoxy of plamuur
- Stap 4: laat het goed uitharden voordat je verder gaat
- Stap 5: schuur het oppervlak glad
- Stap 6: breng een beschermende primer laag aan
- Stap 7: gebruik antifouling verf om het af te ronden en bescherming te bieden
Grote beschadiging
Bij een grote beschadiging doorloop je ook bovenstaande stappen, maar bij stap 3 van de reparatie is er wat meer werk nodig. Gebruik indien nodig daarvoor sterk materiaal, zoals glasvezelmat en hars of polyester. Onder grote beschadigingen vallen bijvoorbeeld scheuren en breuken in de romp, osmose beschadiging, verzwakte kiel, verrot hout of zware corrosie. Uiteraard kan het nodig zijn om hiervoor een specialist in te schakelen.
Wat is osmose?
Osmose ontstaat wanneer het water in contact komt met de onderlaag van de gelcoat of verf, het water is dan doorgedrongen onder de verflaag. Hierdoor ontstaat een chemische reactie en ontstaan er open versleten plekken over het gehele onderwaterschip van de boot. Je kan het herkennen door verdikkingen, die eruitzien als blaasjes op het oppervlak. Is het al helemaal verspreid over het oppervlak, dan is het aan te raden om professionele hulp in te schakelen.
Onder de waterlijn materialen
Afhankelijk van waar het onderwaterschip van is gemaakt, kies je het best passende materiaal om de reparatie uit te voeren. Om de juiste keuze te maken is het goed om te weten welke reparatie middelen en producten er nodig zijn voor welk type materiaal.
Hout
Veel traditioneel gebouwde boten bestaan voor een groot deel uit hout. Het ziet er dan ook mooi uit, maar is gevoelig voor rot. Om beschadiging aan een houten onderwaterschip te repareren wordt hartversterkende epoxy aangeraden of vervangend hout indien de schade erg groot is. Je kan ook gebruik maken van plamuur, laat je goed informeren als je twijfelt over het product of het soort behandeling.
Glasvezel
Tegenwoordig wordt er veel gebruikgemaakt van glasvezel, vanwege de sterke kenmerken en het lichtgewicht ervan. Geschikte reparatiematerialen zijn glasvezelmat, of -doek, polyester of epoxy hars en hars verharder.
Hieronder geven we de stappen weer van hoe je een reparatie van een glasvezel onderwaterschip uitvoert.
- Knip verschillende stukken glasvezelmat op maat (ruim dekkend)
- Breng een laag hars aan op het beschadigde gebied
- Leg een stuk van de glasvezelmat er overheen en breng opnieuw een laag hars aan
- Herhaal dit tot het voldoende gedekt is en de reparatie is voltooid
Polyester
Voor het repareren van beschadigingen in polyester, zoals krassen of gaatjes, gebruik je plamuur. Zorg dat alles goed wordt opgevuld. Soms is het nodig om het gaatje of de kras iets groter te maken om het vervolgens volledig dicht te kunnen plamuren.
Staal
Boten gemaakt van staal zijn erg sterk en duurzaam, maar hebben vaker te lijden onder roest. Voor reparaties aan een stalen onderwaterschip maak je het beste gebruik van een epoxy vuller en roestwerende primers.
Afwerking
Het is van belang dat de afwerking goed wordt gedaan, dit zorgt voor een optimale dichting, het draagt bij aan de esthetiek en het zorgt ervoor dat het materiaal weer lange tijd meegaat. Controleer na het drogen of er geen onregelmatigheden zijn ontstaan. Schuur het gebied van de beschadiging om het goed glad te maken. Maak het schoon en spoel het af met water. Breng een primer en de antifouling verf aan volgens de instructies en laat alles goed drogen voordat je de boot weer te water laat.
Reparatiematerialen bij KOK watersport
Wij hebben diverse plamuur, primers en antifouling verf op voorraad en epoxy of polyester producten voor de reparaties aan je onderwaterschip. Ook kan je bij ons terecht voor reinigingsmiddelen en toebehoren. Heb je advies nodig over de reparaties aan je boot of de benodigdheden? Neem dan direct contact met ons op of breng een bezoek aan onze watersportwinkel in Rotterdam.