Klantenservice

Kunnen wij je helpen?
010 - 285 71 77

Vandaag open van 9:00 tot 17:00

Autoterm kachel

Geeft je Autoterm kachel een storing? Zo los je het op!

Wij verkopen al jarenlang Autoterm bootkachels (voorheen Planar) omdat we het volste vertrouwen in deze producten hebben. Als er zich een storing voordoet dan heeft dit bijna altijd een externe oorzaak. Denk aan de elektriciteitsaansluiting, accu of het brandstofsysteem. De oorzaak is vrijwel altijd te achterhalen. Vanuit onze ervaring en die van onze leverancier hebben we een lijst met instructies en tips opgesteld waarmee de meest voorkomende storingen te verhelpen (of zelfs te voorkomen) zijn.

Storingsmelding op het bedieningspaneel

Een storing wordt vaak weergegeven op het bedieningspaneel. Bij de PU-5 gaat het ledlampje knipperen en de modellen PU-22 en PU-27 hebben een digitaal display die een foutcode weergeeft. In de foutcodelijst van Veno Heating Systems vind je meer informatie over de desbetreffende storing. Heb je een PU-5 console? Tel dan het aantal keer dat het lampje knippert.

Autoterm Heteluchtverwarming 2D 12V 2kW

 

Autoterm Heteluchtverwarming 4D 12V 4kW

 

Opstartproblemen? Oorzaak en oplossing

Als de Autoterm kachel niet (goed) opstart dan heeft dit hoogstwaarschijnlijk te maken met de voeding (spanningsbron en hoe elektra is aangelegd) of er is een brandstofprobleem. Probeer het issue te verhelpen met onze adviezen onder de kopjes brandstof en voeding/spanning.

Instructies & tips

We hebben onze instructies en tips voor het oplossen van veelvoorkomende problemen opgedeeld in drie onderwerpen: brandstof, voeding/spanning en overig.

Brandstof

  • Controleer de aansluitingen bij de brandstoftank, de brandstofleiding (verbindingsstukjes) en pomp. Zijn de onderdelen goed gekoppeld en geïnstalleerd volgens de handleiding? Er kan lucht in het brandstofsysteem zitten.
  • Heeft de brandstofvoorziening een eigen aansluiting op de tank? Is hiervoor de bijgeleverde aanzuigbuis gebruikt?
  • Plaats de brandstofaanzuigbuis altijd aan de bovenkant van de tank.
  • Als er een T-stuk is gebruikt waarbij een bestaande brandstofleiding is onderbroken kan er een luchtdrukprobleem ontstaan in de toevoer van de kachel. Dit kan problemen geven en wordt daarom min of meer afgeraden door de leverancier.
  • Tikt het pompje? De brandstofpomp is eigenlijk niet echt een pomp, maar meer een apparaatje wat een puls geeft waardoor de brandstof wordt voortgestuwd richting de kachel. Dit onderdeel moet zo dicht mogelijk bij de tank gemonteerd zijn. Ook hiervoor geldt de vraag; Is deze geïnstalleerd volgens de handleiding (zie pagina 31 en 32)?
  • Na installatie van de kachel is de tip om het pompje even rechtop te houden zodat deze zich goed kan vullen met brandstof. Daarna schuine montage, zie handleiding pagina 31.
  • Controleer de stekkerverbinding van de brandstofpomp, deze luistert nauw. De socket moet goed aansluiten in de Cap connector en het klepje op de achterzijde van de Cap connector moet ook weer goed aansluiten en dichtklikken. (Zie pagina 35 van de handleiding). Zodra de stekkerverbinding is vastgeklikt moet ook het rvs-beugeltje goed worden bevestigd. Als deze niet goed aansluit of kwijt is, doe dan een tie-wrap eromheen.

Autoterm Cap connector

Voeding/spanning

  • Controleer de accuspanning met walstroom eraf.
  • Controleer de accuspanning wanneer de kachel wordt ingeschakeld. Is er een spanningsval? Dan is de accu het probleem.
  • Controleer de bekabeling, zekering en aansluitingen. Alsook de spanning die aankomt bij de kachel. Dus het uiteinde van de voedingskabel aan kachelzijde.
  • Is de voedingskabel verlengd? Dit mag namelijk niet en staat in de handleiding.
  • Zet de verwarmer niet achter een hoofdschakelaar.

Overig

  • De 2D en 4D kachels kunnen worden gekanteld tussen 0 en 90 graden, zoals op onderstaande afbeelding is geïllustreerd. 

Autoterm kachel installatie illustratie

  • Let tevens op de afstand van omringende objecten.

Autoterm kachel installatie illustratie afstand omringende objecten

  • Is de luchtslang te veel gebogen? Luchtleidingen moeten zo recht mogelijk zijn en de eerste meter moet helemaal recht zijn. (Bij de 44D eerste meter: 102mm leiding).
  • Gebruik geen pvc buizen (plastic is niet hittebestendig).
  • Plaats nooit een brandstoffilter na de pomp. Dit kan de dosering veranderen en op lange termijn de verwarming beschadigen.
  • Plaats de geïsoleerde luchtslang in de juiste richting (er staat pijltje op leiding).
  • Gebruik een uitblaasmond adapter bij een uitblaasmond. Dit is de juiste maat voor de leiding.

Op onderstaande afbeelding worden de fundamentele onderdelen geïllustreerd en met nummer gespecificeerd. Handig wanneer je een specifiek onderdeel wilt aanduiden, telefonisch of per mail. 

Autoterm kachel fundamentele onderdelen

 

Storing niet verholpen?

Als er zich een storing blijft voordoen en de scheepskachel al langere tijd in gebruik is, kan het zijn dat deze is vervuild. Na ca. 300 uren is een servicebeurt nodig. Net zoals dat thuis ook nodig is bij je verwarmingsinstallatie.

Houd er rekening mee dat heteluchtkachels niet bedoeld zijn voor continu gebruik of om de boot vorstvrij te houden.

Kom je er nog steeds niet uit bij een storing? Neem dan contact met ons op. Hopelijk kunnen we het telefonisch of per mail oplossen. Houd er rekening mee dat als de kachel moet worden aangeboden ter controle en er sprake blijkt te zijn van een installatiefout aan boord, dat hier dan kosten aan zijn verbonden.