Klantenservice

Kunnen wij je helpen?
010 - 285 71 77

Vandaag open van 9:00 tot 18:00

lithium accu boot voordelen

Lithium accu (LiFePO4) voor de boot: voordelen

Om de opgewekte energie van zonnepanelen op te slaan is een accu nodig. Op een boot is het van belang dat de energie die wordt opgevangen zo efficiënt mogelijk wordt gebruikt. Bovendien is een optimale levensduur van een accu essentieel. Wij lichten toe waar je op moet letten bij het aanschaffen van een accu en wat de voordelen zijn van Lithium-accu’s ten opzichte van een traditionele accu. Ook besteden we aandacht aan de Victron Lithium Superpack: de ideale lithium-accu voor de boot.

Soorten lithium-accu’s

Er zijn twee soorten lithium-accu’s: de Lithium-Cobalt-oxide (LiCoO2) en de lithium-ijzer-fosfaat-batterij (LiFePO4 of LFP). Eerstgenoemde is de meest gebruikte variant. LiFePO4 werd door de onderzoeksgroep van John Goodenough in 1996 ontdekt als kathodemateriaal voor oplaadbare lithiumbatterijen en biedt duidelijke voordelen. Zo zijn de LiFePO4 cellen aanzienlijk veiliger dan LiCoO2 cellen omdat ze snel opladen zonder oververhitting.

Voordelen LFP-accu’s

De LiFePO4 variant biedt een groot aantal voordelen ten opzichte van de LiCoO2 en traditionele loodzuurbatterij. Dit heeft onder andere te maken met de ruimte efficiëntie en langere levensduur.

Lange levensduur

Lithium-ijzerfosfaat-accu’s hebben een lange levensduur. Het varieert van 2000 tot 5000 cycli en kan iets worden verlengd door gedeeltelijk in plaats van volledig op te laden. Uit onderzoek blijkt dat dit type batterij meer dan 75% van zijn capaciteit heeft na 2000 cycli. Ter vergelijking: Een loodzuuraccu begeeft het al na 300 tot 500 cycli. De LPF is aanzienlijk duurder in aanschaf, maar de aankoop zal zich terugverdienen door de langere levensduur.  

Razendsnel opladen

Een LFP-accu is door zijn geringe interne weerstand zeer snel en efficiënt op te laden. In tegenstelling tot bij een loodzuuraccu gaat alle stroom er makkelijk in en is er nagenoeg geen verlies.  

Veilig en onderhoudsvrij

LiFePO4-accu’s hebben een gesloten structuur en zijn daarom onderhoudsvrij. Ook kunnen ze vrij goed tegen mechanische schokken en hoge stromen afgeven en opnemen. Daarnaast is LiFePO4 een niet-toxisch, onbrandbaar materiaal dat geen gevaarlijke dampen afgeeft.

Probleemloos tussentijds laden

Als loodzuuraccu’s voor langere periode worden bewaard terwijl ze slechts gedeeltelijk geladen of volledig ontladen zijn, zal er sulfatering optreden. Dit maakt ze uiteindelijk onbruikbaar. LFP-accu’s hoeven niet volledig opgeladen te worden. Sterker nog, de levensduur verbetert enigszins wanneer ze slechts gedeeltelijk opgeladen worden.

Licht en compact

LFP-accu’s zijn tot zo’n 70% lichter in gewicht dan loodzuuraccu’s. Ook nemen ze tot 70% minder ruimte in beslag. Handig aan boord waar de ruimte vaak beperkt is.

Victron Lithium Superpack

De Superpack LFP-accu’s van Victron zijn ideaal voor de energievoorziening aan boord. Ze beschikken over een interne BMS (Battery Management System) en veiligheidsschakelaar die is aangesloten op het BTV (Battery Temperature and Voltage control) van de batterij. Als de spanning van een cel onder de 2,5V of boven de 4,2V komt, ontkoppelt de schakelaar de accu. Het voorkomt ook dat de celtemperatuur boven de 50 °C uitkomt. Zo heb je geen kans op gevaarlijke situaties of onomkeerbare schade aan je batterij. Bovendien zijn de Victron Lithium Superpack-accu’s eenvoudig te installeren zonder extra componenten.

Victron Lithium Superpack

Belangrijk om te weten: het in serie schakelen van Superpack-accu’s is niet toegestaan. Wel kan je ze parallel configureren. Ook dienen ze altijd in rechtopstaande positie te worden geplaatst, zodat de elektrolyt een zo groot mogelijk oppervlak van de cellen in beslag neemt.

In ons assortiment hebben wij de volgende exemplaren opgenomen:

Lithium LiFePO4 accu voor de boot kopen?

Breng dan een bezoek aan onze watersportwinkel in Rotterdam! Accu's zijn niet via de website te bestellen. Mocht je vragen hebben of advies kunnen gebruiken, schroom dan niet om contact met ons op te nemen.