Reddingsvest keuren en onderhoudstips
Een reddingsvest kan van levensbelang zijn als je ongewild te water raakt. Veel watersporters kiezen voor het gemak en comfort van een automatisch reddingsvest. Deze wordt bij contact met water in een paar seconden opgeblazen en draait je op je rug om verdrinking te voorkomen. In een noodsituatie wil je er natuurlijk wel zeker van zijn dat het vest goed functioneert. Zorg er daarom goed voor en laat regelmatig je reddingsvest keuren.
In dit blog vertellen we alles over het onderhouden en laten keuren van een automatisch opblaasbaar reddingsvest. Eerst benoemen we hoe een dergelijk vest precies in elkaar steekt en werkt.
Werking van een automatisch opblaasbaar reddingsvest
Het opblaasmechanisme
Elk automatisch reddingsvest bevat een opblaasmechanisme voorzien van een CO2-patroon en een smeltcapsule. De grootte en inhoud van het patroon hangt af van het drijfvermogen. In het algemeen geldt dat een 150 Newton vest een 32-33 gram patroon heeft en een 190 Newton vest is uitgerust met een 38 gram patroon. Reddingsvesten in de zwaarste categorie hebben een 56 of 60 gram patroon, afhankelijk van het merk en type vest. Dit is om een idee te geven, dus controleer het goed. Op het patroon vind je het productnummer, de producent en het gewicht.
Op onderstaande afbeelding zie je het opblaasmechanisme van een Secumar reddingsvest.
De meeste moderne reddingsvesten zijn voorzien van een identificatiesysteem om de status van het opblaasmechanisme aan te geven. Het opblaasmechanisme is tevens voorzien van een handmatige bediening (lijntje met knop) en pijpje om lucht bij te blazen. Aan dit pijpje kan je ook nog eens een PLB of AIS MOB noodsignaal zender bevestigen.
Hoe blaast het vest zichzelf op?
Een automatisch reddingsvest bestaat uit een binnentube voorzien van een beschermhoes, die tevens zorgt voor het draagcomfort. De tube is rondom afgesloten en zit vast aan het opblaasmechanisme. Dit mechanisme bevat een patroon met lucht en een smeltcapsule. Wanneer de capsule wordt ondergedompeld in het water, activeert het een pin die in het patroon schiet. Hierdoor wordt de lucht in razendsnel tempo verspreid in de tube en ontstaat drijfvermogen bij de belangrijkste plekken op het lichaam (borst en nek) met als doel het hoofd boven water houden.
Levensduur automatische reddingsvesten
De levensduur van automatische reddingsvesten is niet onbeperkt. De materialen verouderen op den duur. Zo kunnen de patronen gaan roesten en de naden gaan slijten. Na 10 jaar gaat de kwaliteit achteruit, maar afhankelijk van het gebruik kan dit ook eerder zijn. Daarnaast is goed onderhoud en een tweejaarlijkse inspectie essentieel voor een lange levensduur. Omdat 10 jaar het uitgangspunt is, raden veel fabrikanten en keuringsstations na 9 jaar een jaarlijkse keuring aan. Na 14 jaar wordt er geen erkende keuring meer uitgevoerd.
Reddingsvest keuren, verplicht?
Het is in Nederland niet verplicht om een reddingsvest voor recreatief gebruik te laten keuren. Een tweejaarlijkse controle is wel ten zeerste aan te raden. Een goed werkend reddingsvest kan immers je leven redden. Bij professioneel en dagelijks gebruik is een jaarlijkse keuring nodig.
Wedstrijdzeilers die meedoen met races op zee dienen vaak wel een keuringsrapport van hun SOLAS-reddingsvest aan boord te hebben.
Erkende keuring
Op het water moet je blind kunnen vertrouwen op je reddingsvest. Het is daarom verstandig om de controle door een gecertificeerd keuringsstation uit te laten voeren. Het vest wordt blootgesteld aan niet alledaagse belastingen en schade is niet altijd zichtbaar. Een professional weet waar hij of zij op moet letten en wanneer de onderdelen in een goede conditie zijn. Daarnaast is een erkende keurmeester in het bezit van de juiste kennis en onderdelen om onderhoud op de juiste wijze uit te voeren. Een goedgekeurd reddingsvest wordt voorzien van een certificaat waarin officieel is vastgelegd dat het voldoet aan de actuele normen.
Op welke punten wordt er gekeurd?
Een gecertificeerd keuringsstation controleert de dichtheid van het drijflichaam. Het vest wordt onder druk gezet om te kijken of er geen lucht wegloopt. Dit is essentieel om een goede werking te garanderen. Ook het CO2-patroon en de smeltcapsule worden gecontroleerd en eventueel vervangen. De automaat krijgt ook een inspectie en de staat van eventuele lichtjes en batterijen wordt tevens gecheckt. Na de grondige keuring vouwt de professional het reddingsvest weer netjes op.
Zelf zorg dragen voor een goede werking
Tussen de keuringsbeurten door dien je het reddingsvest zelf goed te onderhouden en controleren. Voor een betrouwbare werking is het natuurlijk ook essentieel dat het vest correct gebruikt wordt. We hebben enkele tips op een rijtje gezet:
- Gebruik het reddingsvest niet als kussen.
- Houd het reddingsvest vrij van zand en vuil.
- Loop alle onderdelen geregeld na op slijtplekken en beschadigingen.
- Zorg altijd voor een reserve herlaadset aan boord.
- Bewaar het vest in een droge ruimte.
- Houd in de gaten wanneer het reddingsvest gekeurd moet worden.
Desgewenst kan je de luchtdichtheid van het drijflichaam zelf controleren. Dit doe je door het reddingsvest op te blazen en het 24 uur te laten liggen. Vergeet het CO2-patroon niet te verwijderen (en later opnieuw te monteren). Is er lucht verdwenen? Probeer het vest dan niet zelf te repareren, maar schakel een professional in.
Een automatisch reddingsvest dat opgeblazen is geweest, kan met een nieuw patroon en tablet weer gebruiksklaar worden gemaakt. Omdat er niet altijd een gecertificeerd keuringsstation in de buurt zit, is het raadzaam om een herlaadset aan boord te hebben. Zo kan je in geval van nood de onderdelen zelf vervangen. Het is ook belangrijk dat het vest weer goed wordt opgevouwen. Schakel, indien mogelijk, een gespecialiseerde partij in. Zo voorkom je dat het reddingsvest zich niet goed kan opblazen en de veiligheid in het geding komt.
Welke herlaadset en hoe onderdelen vervangen?
Er zijn verschillende herlaadsets verkrijgbaar, wat het maken van een keuze kan bemoeilijken. In onze webshop hebben wij de sets ingedeeld op basis van het drijfvermogen van het reddingsvest. Het merk en gewicht van het patroon staat vermeld in de productomschrijving. Bij de meeste herlaadsets wordt ook aangegeven voor welk type vest het geschikt is. Nagenoeg alle automatische reddingsvesten zijn voorzien van een stappenplan (bij het opblaasmechanisme/de binnentube) waarin staat beschreven hoe je de onderdelen vervangt.
Reddingsvest laten keuren bij KOK watersport
Reddingsvesten van bekende merken als Baltic, Spinlock en Besto kunnen bij de watersportwinkel worden ingeleverd. Wij laten het vervolgens keuren door een gespecialiseerde instantie. Ons advies is om dit tijdig te doen, het kan namelijk enige tijd duren voordat je het vest gecontroleerd en wel terugkrijgt. Zeker in het voorjaar is het vaak erg druk bij de keuringsstations!
De prijs is afhankelijk van het merk en type vest. Voor reddingsvesten met een Hammar-systeem (hydrostatisch ventiel) ligt de prijs bijvoorbeeld hoger. Laat je vooraf informeren en neem contact met ons op als je jouw reddingsvest wilt laten keuren.