Klantenservice

Kunnen wij je helpen?
010 - 285 71 77

Winkel is gesloten: mail ons
Badkamer en slaapcabine op een jacht

Technische informatie en tips over scheepsboilers

In dit blogitem hebben we alle belangrijke technische informatie over scheepsboilers op een rijtje gezet. Daarnaast geven we tips. De onderwerpen die aan bod komen:

Materialen

Boilers zoals de Quick B3 bevatten een thermisch isoleermiddel; hardschuim polyurethaan met gesloten cellen. De externe bekleding bestaat bij deze boiler uit een composietmateriaal, maar bij andere exemplaren zoals de Basic en Slimline van Isotherm is de afwerking aan de buitenzijde van RVS. Je moet wat voorzichtiger zijn met dit materiaal zodat er geen deukjes in ontstaan, maar als de boiler in het zicht hangt dan is RVS cosmetisch gezien wat mooier.

Installatie

Installeer de boiler in een droge en goed geventileerde ruimte. De boiler mag horizontaal of verticaal worden gemonteerd. Bij verticale montage moeten de aansluitingen beneden zitten, Let vooral op het overdrukventiel en de aftap. De afvoerbuis van het overdrukventiel dient naar beneden te hangen op een vorstvrije plek.

Houd bij de montage rekening met de toename in gewicht wanneer de boiler is gevuld met water. Er is ook vrije ruimte nodig voor onderhoud (ca. 30 cm).

Houd de aansluiting tussen het koeling-circuit en de warmtewisselaar zo kort mogelijk in verband met de doorstroomweerstand.

Koelwater mag niet boven het niveau van het expansievat van het motorkoelsysteem uitkomen. Anders dienen de slangen te worden uitgerust met ontluchting op het hoogste punt.

Verbindingsstukken kunnen worden afgedicht met Loctite 243, Loctite 577 of teflon tape.

Voor de motoraansluiting is een goede watercirculatie nodig, minimaal 2 liter per minuut. De slangen mogen niet kleiner zijn dan 16 millimeter om beperking in de doorstroming te voorkomen.

Bij kleinere dieselmotoren (10-15 PK) kan het nodig zijn om de doorstroming te beperken om zo de koelcapaciteit van de motor te handhaven.

Bij aansluiting op de motor dient er wel gekeken te worden naar de bedrijfstemperatuur. Dit omdat sommige dieselmotoren i.p.v. 80-90 graden een bedrijfstemperatuur hebben van 48-60 graden en dan is het niet mogelijk om de boiler op de motor te installeren. 
Wanneer je ook nog een waterverwarming wil installeren, dan heb je een boiler nodig met een extra aansluiting hiervoor. 

Wateraansluiting

Hieronder enkele tips voor de wateraansluiting:

  • Gebruik alleen nippels van RVS of messing
  • Gebruik voor het koelwater alleen hittebestendige slangen (100 °C) die bestand zijn tegen een druk van 5 bar
  • De drinkwaterslangen dienen warmtebestendig te zijn en bestand tegen een druk van 8 bar
  • De aansluitingen kunnen worden afgedicht met teflon tape, Loctite 577, Bondline T777 of gelijkwaardige producten

Elektra

In de buurt van de boiler is een stopcontact nodig. Let erop dat het elektrische circuit aan boord veilig is aangelegd en voorzien is van een zekering. Voor de walstroom is een aardlekschakelaar belangrijk. Meer informatie hierover lees je in ons blogitem Walstroom aansluiten op de boot.

Scheepsboiler walstroom

Sluit de boiler pas aan op elektriciteit als deze is gevuld met water. Anders beschadigt het verwarmingselement.

Thermostaat

De thermostaat heeft een afstelknop voor de temperatuur (fabrieksinstelling 60 graden) en een resetknop.

Boilers zijn uitgerust met zowel een bedrijfs- als een oververhittingsthermostaat.

Hieronder volgen een aantal handleidingen. In het algemeen kun je de stappen doorlopen, maar controleer vooraf de handleiding van je eigen boiler.

Temperatuur wijzigen

  • Onderbreek de elektrische voeding
  • Demonteer de beschermingsdeksel
  • Pas de thermostaatknop aan met een schroevendraaier
  • Monteer de beschermingsdeksel
  • Herstel de elektrische voeding

Thermostaat vervangen

  • Haal de stekker uit het stopcontact
  • Verwijder de kunststof kap aan de voorzijde
  • Noteer de positie van de bedrading, maak daarna de kabelschoentjes los
  • De voelelementen van de thermostaat zijn in een dompelbuis in het midden van de boiler gestoken. Maak deze los
  • Maak de bevestigingsbout los
  • Monteer de nieuwe thermostaat in omgekeerde volgorde

Onderhoud van de boiler

Advies is om de anode die bij het element zit iedere 12 maanden te vervangen.

Laat het overdrukmechanisme regelmatig even werken om kalkaanslag te verwijderen en te controleren dat het niet geblokkeerd is.

Witte stekker boiler

Wordt de boiler gedurende een langere tijd niet gebruikt? Trek dan de stekker uit het stopcontact zodat ook de beschermingsmassa wordt verbroken. Anders kunnen door het potentiaalverschil tussen de landmassa en de massa van het buitenwater (de boot) beschadigingen aan het verwarmingselement ontstaan.

Het is raadzaam om de boiler in de winter te legen via het overdrukventiel (bij de meeste boilers is dit een hendeltje die je kan omzetten). Waarna het water kan worden opgevangen in een emmer.

Overmatige temperatuur

Bij een te hoge temperatuur onderbreekt de thermostaat de elektrische werking. Volg onderstaande stappen om dit probleem op te lossen:

  • Onderbreek de elektrische voeding
  • Demonteer de deksel (aan de voorzijde van de boiler, waar de thermostaat zich onder bevindt)
  • Druk op de resetknop van de thermostaat
  • Monteer de deksel weer
  • Herstel de elektrische voeding

Verwarmingselement vervangen

  • Schakel de stroomtoevoer uit
  • Haal de stekker uit het stopcontact
  • Leeg de boiler
  • Maak de kunststof kap los (waaronder het element en de thermostaat zich bevinden)
  • Haal de thermostaat en de oververhittingsbeveiliging uit de houders, zodat het element met de montageplaat beter bereikbaar wordt
  • Maak de bedrading los van het verwarmingselement en schroef de vergrendelbeugel los. Het verwarmingselement met de montageplaat kan in de boiler vallen
  • Zet de moer weer op de centrumbout vast
  • Draai de montageplaat met het verwarmingselement in het reservoir 90 graden linksom, zodat de bedradingsteun rechts zit. Draai de hele eenheid daarna zodanig dat deze de wand binnenin de tank aan de linkerzijde aanraakt, over de leidingen van het motorkoelwatercircuit
  • Haal de complete eenheid door de opening met de linkerzijde eerst. Dit gaat gemakkelijker wanneer de rubberen pakking wordt verwijderd
  • Maak het verwarmingselement van de montageplaat los (sleutel 19mm) en monteer daarna het nieuwe element met nieuwe pasringen en rubberen pakkingen
  • Monteer de hele eenheid in omgekeerde volgorde, maar bevestig eerst de grote rubberafdichting
  • Na montage dient het element iets naar beneden in het reservoir te wijzen, parallel lopend met de dompelbuis

Waarschuwingen

  • Water in de boiler wordt net zo warm als de motor
  • Haal de stekker uit het stopcontact wanneer je de boot voor een langere tijd niet gebruikt
  • Wanneer kans op bevriezing bestaat, dan moet het water worden afgetapt

Vragen en/of advies nodig?

Neem gerust contact met ons op of kom langs in de watersportwinkel in Rotterdam.