Buitenboordmotor winterklaar maken
Voor de levensduur van de buitenboordmotor en jouw eigen veiligheid is een goede voorbereiding op de winter erg belangrijk. Koude en vochtige weersomstandigheden kunnen de motor namelijk aantasten en voor grote problemen zorgen. Om schade en dure reparaties te voorkomen is het raadzaam om na elk vaarseizoen de buitenboordmotor winterklaar te maken. In dit blog benoemen wij alle nodige onderhoudspunten.
Winteronderhoud
Naast het routineonderhoud aan de buitenboordmotor, zoals olie verversen en filters controleren, moeten na het vaarseizoen een aantal aanvullende handelingen worden uitgevoerd. De motor dient namelijk winterklaar gemaakt te worden om schade te voorkomen en een soepele start in het voorjaar te garanderen.
Veel booteigenaren vragen zich af of onderhoud aan de buitenboordmotor zinvol is na een zomer waarin weinig vaaruren zijn gemaakt. Voor een optimale start van het volgende vaarseizoen is winteronderhoud noodzakelijk, ook bij een boot die veel heeft stilgelegen. Een motor die weinig wordt gebruikt heeft namelijk ook veel te verduren. Denk aan aantasting door oxidatie en anodes die worden aangevreten.
Kleine buitenboordmotoren zijn gemakkelijk zelf te onderhouden. In grote lijnen komt het neer op het vervangen van de olie, anode, impeller, filters en bougies. Ook het schoonmaken van de koelkanalen en het controleren, smeren en eventueel vervangen van de draaiende onderdelen hoort bij het winterklaar maken. Enige basiskennis over de werking van de buitenboordmotor is een vereiste.
Motorolie verversen
In het geval van een viertaktmotor is het eerste wat moet gebeuren aan onderhoud het verversen van de motorolie. Als de buitenboordmotor over een oliefilter beschikt, dien je deze ook te vervangen. Volg onderstaande stappen:
- Zorg voor een ruime opvangbak
- Draai de aftapplug uit de motor en vang de olie op in de daarvoor bestemde bak
- Draai het oliefilter los en kiep deze ook in de bak
- Smeer het rubber en de schroefdraad in met wat oude olie om lekken te voorkomen
- Plaats het nieuwe oliefilter
- Draai de aftapplug terug in de motor
- Vul de olie tot het maximale niveau op de peilstok
Bougies controleren
Controleer of de bougies naar behoren werken en of de contactpunten niet zijn aangevreten. Als ze beschadigd zijn, dienen ze vervangen te worden. Als er alleen sprake is van vervuiling kun je de bougies losmaken, goed schoonmaken en opnieuw monteren.
Brandstoffilter controleren
Controleer het brandstoffilter op vervuiling en reinig/vervang deze indien nodig. Hou er rekening mee dat wanneer het filter vervuild is er water, drab of vuil in de brandstoftank kan zitten. Dit is slecht voor de motor en kan problemen opleveren tijdens het varen in het nieuwe seizoen.
Schroef controleren
Een beschadigde bootschroef draait ongebalanceerd rond en kan zo het staartstuk en uiteindelijk het motorblok beschadigen. Het is daarom erg belangrijk om de schroef van de buitenboordmotor na elk vaarseizoen te controleren. Daarnaast doe je er goed aan de schroef even te demonteren en de schroefas in te vetten.
Anodes controleren
De anode op het staartstuk van de buitenboordmotor gaat galvanische corrosie tegen en dient tijdig vervangen te worden. Wanneer de anode grotendeels is weggevreten (70 tot 80%) is het tijd voor een nieuwe. Er zitten ook anodes in de koelkanalen van de motor om elektrolytische corrosie te voorkomen. Vervang deze ook op tijd.
Meer informatie over anodes?
In ons blog Anode: zink of aluminium? leggen we uit waarom anodes belangrijk zijn, wat het verschil is tussen een aluminium anode en een zink anode, hoeveel je er nodig hebt en hoe je ze monteert.
Staartolie verversen
Een belangrijk punt van het winterklaar maken van de buitenboordmotor is het vervangen van de staartstukolie. Door de olie te verversen weet je zeker dat er geen water inzit wat voor schade kan zorgen. Volg onderstaande stappen:
- Zorg voor een opvangbak groot genoeg voor alle olie
- Draai eerst de onderste schroef en daarna de bovenste schroef los
- Laat de olie goed uitlekken
- Vul de staart vanaf de onderkant weer met olie tot het er aan de bovenkant uitloopt
- Draai eerst de bovenste schroef vast en vervolgens de onderste
- Controleer of de schroeven goed vastzitten
Impeller vervangen
De impeller is verantwoordelijk voor het transporteren van koelwater en erg gevoelig voor slijtage. Voor een optimale werking is het raadzaam om de impeller na circa 100 draaiuren te vervangen. Let op dat je de buitenboordmotor niet laat draaien zonder toevoer van koelwater, anders is de impeller binnen enkele seconden beschadigd. Met behulp van onderstaand stappenplan kun je de impeller vervangen:
- Maak de staart los van de motor
- Maak eventueel de schakelstang los
- Scheid het geheel van elkaar. Bovenop de staart vind je de waterpomp
- Maak de waterpomp los van de staart
- Trek de impeller omhoog van de aandrijfas af
- Plaats de nieuwe impeller van bovenaf op de aandrijfas
- Leg het waterpomphuis over de impeller
- Hang de staart weer terug onder de motor
Complete handleiding voor het vervangen van de impeller?
In ons blog Impeller vervangen: de complete handleiding nemen we je stap voor stap mee in het vervangingsproces.
Carburateur leegmaken
Om verstopping te voorkomen door “gumvorming” is het verstandig om bij een tweetakmotor alle brandstof uit de carburateur te draaien. Eventueel kan ook de aftapplug worden losgedraaid zodat hij leegloopt. Maak de carburateur vervolgens goed schoon zodat er geen olieresten achterblijven. Schoonmaken kun je het best doen met een tandenborstel of pijpenrager en een ‘fuel system cleaner’.
Smeren vetpunten
Smeer alle belangrijke draaipunten van de motor door met behulp van een gevulde vetspuit. Pers vet door de vetnippel totdat het uit het draaiende gedeelte komt.
Koelwatersysteem doorspoelen met zoet water
Indien je het afgelopen jaar hebt gevaren op zout water, dient het koelwatersysteem doorgespoeld te worden met zoet water. Dit om afzetting van kalk en corrosie tegen te gaan. De Plastimo spoeler is een handig hulpmiddel.
Buitenboordmotor opbergen
Als het vaarseizoen is afgelopen, is het raadzaam om de buitenboordmotor overdekt de winter door te helpen. Het liefst op een vorstvrije plaats in een verticale positie. De motor kan ook liggend worden opgeslagen, maar zorg er dan wel voor dat de onderkant licht naar beneden wijst. Anders kan er smeerolie in het luchtfilter terecht komen. Op de buitenboordmotor zelf wordt aangegeven wat de beste liggende positie is.
Vragen en/of advies?
Wil je de buitenboordmotor winterklaar maken, maar heb je na het lezen van dit blog nog vragen en/of advies nodig? Neem dan contact op met een van onze productspecialisten of kom langs in de watersportwinkel.