Ankeren, zo doe je dat correct en veilig
Voor anker gaan is een veel gehoorde oplossing bij motorpech tijdens het varen, een kapot zeil, slechte weersomstandigheden of als je zin hebt om in alle rust van je maaltijd te genieten. Ankeren klinkt heel eenvoudig; je werpt een scheepsanker over boord en de boot ligt vast. Er zijn echter wel wat zaken waar je rekening mee moet houden als je de manoeuvre goed wilt uitvoeren. Zo is niet elke plek geschikt voor het plaatsen van een anker en bepalen de waterdiepte en de windkracht de benodigde lengte van de ankerlijn/ankerketting. In dit blogitem vertellen we welke stappen je moet volgen om voor anker te gaan en met welke factoren je rekening dient te houden. Daarnaast geven we nog een aantal handige tips voor het kiezen van een anker en een ankerketting of ankerlijn.
Hoe ga je voor anker met de boot?
Om op de juiste manier te ankeren spelen verschillende factoren een rol. Om dit te kunnen uitvoeren moet je in de eerste instantie in het bezit zijn van een boot anker en de benodigde ketting met boegrol. Met de goede materialen ben je al een eind op weg.
Volg onderstaande stappen om correct en veilig te ankeren.
- Een geschikte ankerplaats uitkiezen met voldoende ruimte.
- Bepaal de waterdiepte en de bodemgesteldheid van de gewenste ankerplek.
- Leg je ankergerei, zoals de ankerlijn/ankerketting klaar (eventueel met een ankerboei).
- Bedenk hoeveel lijn/ketting je moet steken.
- Vaar langzaam naar de ankerplek tegen de wind in.
- Haal de vaart uit de boot door achteruit te slaan.
- Laat het anker geleidelijk naar de bodem zakken zodra de boot net achteruit begint te varen.
- Zet bij voldoende lengte de lijn/ketting vast.
- Trek het anker vast door even stevig achteruit te slaan.
- Controleer of het anker goed vast ligt.
- Hijs de ankerbol als teken dat je voor anker ligt. Gebruik ’s avonds een ankerlicht.
Welk boot anker heb ik nodig?
Om een geschikt anker voor je boot te kiezen is het van belang om van tevoren te bepalen op welk soort bodem je het anker het meest zal gaan gebruiken. Er zijn namelijk verschillende ankers verkrijgbaar die bijvoorbeeld vooral voor een zand ondergrond het beste werken of juist ideaal zijn voor een harde bodem. Hiernaast speelt de lengte van je boot een rol bij het maken van een keuze. Een lange boot heeft meer gewicht aan het anker nodig dan een kleine boot. Ook is het vaargebied een element om in acht te nemen, er zijn ankers beschikbaar die meer geschikt zijn voor binnenvaart en anderen die juist op zee effectiever zijn.We zetten het voor je op een rijtje. Welk anker het meest geschikt is, wordt bepaald door:- Het vaargebied: op zee heb je een groter en zwaarder boot anker nodig dan op binnenwateren.
- De bodemgesteldheid: op slappe grond is een anker nodig met grotere vloeien/handen dan op vaste grond.
- Het type boot: de grootte van je boot speelt een belangrijke rol bij de keuze voor een bepaald anker. Voor een boot van ongeveer 7 meter is een anker nodig met een gewicht van 8-10 kilogram. Voor een boot van 10 meter wordt een anker van 12-14 kilogram geadviseerd.
Anker kopen
Wanneer je overgaat tot het aanschaffen van een anker houd dan rekening met de bovengenoemde factoren en laat je goed informeren. Wellicht heb je ook een voorkeur voor een bepaald materiaal, merk of model. De meeste ankers zijn gegalvaniseerd of hebben een coating gekregen om roest en corrosie te voorkomen. Sommige ankers zijn ontworpen om makkelijk op te kunnen bergen en sommigen zijn gegoten uit één stuk materiaal. Voor een grote boot kan het handig zijn om meer dan één anker aan boord te hebben. Verkrijgbare merken zijn onder andere Fortress, Rocna, Britany en Talamex.Rocna-ankers
Het Rocna-anker komt in testen vaak als beste uit de bus. Dit innovatieve scheepsanker is voorzien van een beugel die het anker op de juiste manier op de bodem legt, een scherpe punt voor snel ingraven, een concaaf blad voor houdkracht en een slim gevormde schacht. De Rocna is verkrijgbaar in diverse afmetingen variërend van 4 tot 275 kilogram en kan dus voor bijna elk vaartuig worden gebruikt. Meer informatie vind je in ons Rocna-anker blogitem.Een geschikte ankerplaats uitkiezen
Een goede ankerplaats biedt beschutting tegen wind en golfslag, is niet al te diep en heeft een losse bodemstructuur (blubber of zand). Het is raadzaam om niet te dicht bij een (toekomstige) lagerwal voor anker te gaan. Kies bij voorkeur een plaats onder hogerwal waar het niet te diep is, zo lig je goed beschut en hoef je niet al te veel ankerlijn/ankerketting te steken. Een losse bodemstructuur is een belangrijke factor om rekening mee te houden omdat het anker zich goed moet kunnen ingraven. In de meeste Nederlandse binnenwateren is dit echter geen probleem. Op sommige waterkaarten staan ankerplaatsen aangegeven, bijvoorbeeld met een ankersymbool.
Isoleren
Met een isolatielaag aan de binnenzijde van de romp heb je minder last van condens afzetting en andere vormen van vocht. Je kunt hier het best isolatiematten voor gebruiken die geen water opnemen. Zorg ervoor dat er geen lucht tussen de romp en het isolatiemateriaal kan komen, anders krijg je daar last van schimmelvorming.
Afkortingen bodemkaart
Bepaalde waterkaarten geven het type bodem weer met afkortingen. We hebben de afkortingen en de bijhorende betekenis voor je op een rijtje gezet:
- S: zand
- M: modder
- Cy: klei
- G: grind
- St: stenen
- R: rots
Wanneer je gaat zoeken naar een geschikte ankerplaats, dien je ook rekening te houden met de hoeveelheid beschikbare ruimte. Zorg voor voldoende zwaairuimte ten opzichte van het land en andere boten.
Hoeveel ankerlijn of ankerketting moet ik steken?
Zorg ervoor dat de ankerlijn/ankerketting niet te kort is. Als je te weinig touw of ketting steekt, dan graaft het anker zich niet in de grond. Wanneer het anker niet houdt en over de bodem sleept, spreek je van een krabbend anker. Hoe meer lijn/ketting er uitstaat, hoe beter het anker zich in de bodem ingraaft. Bij rustig weer raden we een lengte aan van viermaal de waterdiepte. Bij veel wind en golfslag is het raadzaam om een lengte van vijf à zes keer de waterdiepte aan te houden. Als de weersomstandigheden erg slecht zijn kun je ook een tweede anker voor het hoofdanker leggen, dit wordt ook wel gekat of tandem ankeren genoemd.
Je kunt de waterdiepte bepalen met behulp van een dieptemeter. Veel dieptemeters zijn ook uitgerust met een ankeralarm waarmee je kunt controleren of de boot op zijn plaats blijft liggen.
Het is handig om de ankerlijn/ankerketting om de zoveel meter te markeren, zo weet je hoeveel er uitstaat. Of je genoeg hebt gestoken kun je ook bepalen door simpelweg te kijken naar de uitgevierde lijn/ketting. Als deze nauwelijks helemaal strak komt, is hij lang genoeg. Als de lijn of ketting toch strak komt moet deze een zo klein mogelijke hoek maken met de bodem waarin het scheepsanker zich bevindt. Deze situatie is hieronder afgebeeld:
Ankerboei
Als je voor anker gaat op stilstaand water is het raadzaam om een ankerboei te gebruiken. Met behulp van deze boei kun je de plaats van het anker markeren. Daarnaast is het een handig hulpmiddel voor als het anker stevig vastzit; het anker komt makkelijker los als je hem aan de ankerboeilijn omhoog trekt.
We raden af om een ankerboei te gebruiken bij ankeren op getijwater. Door de kenterende stroom zal de boot regelmatig over het anker heen drijven, met als mogelijke gevolg dat de boei klem komt te zitten. Als de stroom dan weer kentert trekt de boot het anker aan de ankerboeilijn los, waardoor het anker krabt (anker is niet ingegraven, maar “kruipt” over de bodem).
Achteruit varen
Het is belangrijk om de voorwaartse snelheid uit de boot te halen voordat je het scheepsanker laat vallen. Dit doe je door langzaam achteruit te varen. Zodra de boot niet meer vooruit vaart ten opzichte van de bodem kun je het anker uitgooien. Als de voorwaartse snelheid niet uit het schip gehaald wordt, is de kans aanwezig dat je over het anker heen vaart. Dit wil je voorkomen omdat je dan de ankerlijn/ankerketting niet in het zicht hebt en niet kunt afleiden hoe het met het anker gesteld is. Daarnaast kunnen de uitstekende delen van het anker het onderwaterschip beschadigen.
Afleiden hoe het met het anker gesteld is
De stand van de ankerlijn/ankerketting vertelt nuttige informatie. Zo weet je dat het anker op de bodem ligt, als de lijn/ketting schuin van de boot is af gaan staan. Daarnaast draait de kop van het schip in de wind op het moment dat het anker zich goed heeft ingegraven. Je kunt de koers ook aflezen van het kompas; een plotselinge koerswijziging is een goed teken.
Ankerketting of ankerlijn?
Er zijn diverse ankerlijnen en ankerkettingen op de markt. Ankerkettingen zijn sterk waardoor je meestal met een kleinere maat kunt volstaan. In plaats van een ankerketting kun je ook kiezen voor een ankerloodlijn; een met lood verzwaarde lijn. Deze is minder efficiënt als een ketting, maar in de meeste gevallen prima bruikbaar. Vergeleken met een ankerketting wordt een ankerloodlijn minder snel vies en zal hij de boot minder snel beschadigen. Baseer de keuze voor een ankerketting/ankerlijn op het type boot en het gewicht van de boot.
In de volgende video wordt een anker manoeuvre gedemonstreerd.
Boot anker kopen?
Anker, ankerboei of ander ankergerei, zoals een ankerlier of ankerrol kopen? Bekijk ons assortiment in de webshop of kom langs in de watersportwinkel.