Boot accu kopen? Wij helpen kiezen
Een accu is een onmisbare energiebron als je aan boord elektrische apparatuur wil gebruiken. De vraag ‘welke accu voor de boot moet ik kiezen?’ wordt ons vaak gesteld. Het antwoord is afhankelijk van de stroomtoepassing. Met behulp van de informatie in dit blog helpen we je op weg de beste accu voor je boot te kiezen.
Accutype selecteren
Voor elke maritieme toepassing is een specifieke accu verkrijgbaar. Zo zijn er exemplaren waarmee je huishoudelijke producten van stroom kan voorzien en varianten voor het starten van de motor. We vertellen welke boot accu's er zijn en waarvoor deze voornamelijk worden gebruikt.
Startaccu
Een startaccu is bedoeld voor het starten van een motor en speciaal ontworpen om in een korte tijd veel stroom te leveren, ook bij extreem lage temperaturen. Het is dus niet geschikt voor een langdurige en constante energievraag. Om een hoog piekvermogen, ook wel CCA (Cold Cranking Amps) genoemd, af te kunnen geven bezit een startaccu over meerdere dunne loodplaten. Er ontstaat hierdoor een groter oppervlak per cel en dus een hoger vermogen. Hoeveel ampère de startaccu moet zijn wordt over het algemeen geadviseerd door de motorfabrikant.
Heb je een startaccu, maar behoefte aan langdurig stroom? Dan is het raadzaam ook een semi-tractie accu aan te schaffen.
Semi-tractie accu
De semi-tractie accu wordt ook wel deep-cycle-accu, lichtaccu of huishoudaccu genoemd. Dit type kan langdurig stroom leveren voor bijvoorbeeld een koelkast, waterpomp, zonnepaneel of verlichting. Semi-tractie accu’s zijn voorzien van dikke loodplaten waardoor ze tot wel 50% ontladen kunnen worden zonder dat er een beschadiging optreedt (in tegenstelling tot startaccu’s). Het aantal keren dat een accu kan op- en ontladen noemen we het ‘cyclisch vermogen’. Hoe hoger dit vermogen, hoe langer de accu doorgaans meegaat. Wij adviseren om accu’s niet meer dan 40% te ontladen zodat je nog “veilig” zit.
AGM-accu
Een AGM-accu is een onderhoudsvrije accu en maakt gebruik van de geavanceerde Absorbent Glass Mat-technologie. Deze technologie zorgt ervoor dat het accuzuur in de glasvezelmatten wordt opgenomen en niet meer los in de accu ronddrijft. Dit voorkomt klotsen, lekken en de vorming van knalgas. Het product is dus veiliger en kan vrijwel in elke stand (behalve ondersteboven) gemonteerd worden. De Absorbent Glass Mat bevordert ook de levensduur van de accu bij diepe ontlading omdat de platen niet krom kunnen trekken. Dit maakt een AGM-accu goed geschikt voor diepontlading (tot wel 80%) en cyclisch gebruik. Dit type accu kan een zeer hoge stroom gedurende korte tijd leveren én langdurig stroom afgeven. Hierdoor is het product ideaal voor het starten van de motor, maar ook voor bijvoorbeeld elektrische lieren en boegschroeven.
Gel-accu
Een gel-accu is een onderhoudsvrije batterij waarbij het electrolyt is opgeslagen als een geleiachtige substantie. Het product is hierdoor lekvrij en in vele posities te monteren. Daarnaast kan dit type accu tot 70% ontladen worden zonder schade te berokkenen. Een gel-accu is goed geschikt voor huishoudelijke toepassingen, maar door de wat hogere zuurweerstand minder voor het starten van de motor.
Lithium-accu
Lithium is een toonaangevende accu-technologie die onder meer vanwege de hoge energiedichtheid en compacte vorm veel wordt toegepast. Vooral lithium-ijzerfosfaat-batterijen (LiFePO4 of LFP) bieden veel voordelen. Zo hebben ze een lange levensduur en laden de cellen snel op zonder oververhitting. Let op: lithium-accu’s zijn niet geschikt voor serie schakeling. Je kan ze wel parallel schakelen.
Meer informatie over lithium-accu’s?
Lees dan ons blog Lithium accu (LiFePO4) voor de boot: voordelen
Capaciteit bepalen
Scheepsaccu’s verschillen in capaciteit (Ah). Hoeveel ampère je nodig hebt, is afhankelijk van het verbruik van de aangesloten apparatuur. Stel jezelf daarom de volgende vraag ‘welke apparaten moeten worden voorzien van stroom en hoeveel uur per dag ga ik ze gelijktijdig gebruiken?’. Er zijn accu’s verkrijgbaar van 50 Ah tot 230 Ah.
Een hoger vermogen of voltage genereren
Behoefte aan een hoger vermogen? Dan kan je meerdere accu’s parallel schakelen. Bij parallelschakeling wordt de capaciteit verhoogt, maar blijft de spanning gelijk. We leggen het uit met een voorbeeld. Stel je schakelt twee 100 Ah accu’s parallel, dan wordt een capaciteit van 200 Ah gegenereerd terwijl de spanning 12V blijft. Bij serieschakeling is dit precies andersom: de spanning wordt omgezet naar 24V en de capaciteit blijft 100 Ah. Serieschakeling is dus ideaal voor het genereren van een hoger voltage.
Bij een serieschakeling verbind je de pluspool van een accu met de minpool van de andere accu. De overgebleven polen moet je nooit met elkaar in serie schakelen. Er kunnen ook meerdere accu’s in serie worden geschakeld om bijvoorbeeld een spanning van 48V te genereren. Maar dit komt weinig voor in de pleziervaart. Parallel schakelen doe je door de minpolen met elkaar te verbinden en de pluspolen met elkaar te verbinden. Zorg hierbij voor voldoende kabeldikte.
In beide gevallen moeten de accu’s dezelfde capaciteit hebben en gelijktijdig in gebruik worden genomen.
Levensduur verlengen
Als je eenmaal de beste accu voor jouw boot hebt gekozen, wil je natuurlijk wel dat deze lang meegaat. De levensduur is afhankelijk van het aantal laad/ontlaad cyclussen en het percentage van ontlading. Daarnaast spelen het gebruik, de temperatuur, de wijze van laden en het onderhoud een belangrijke rol. Normaal gebruik betekent een levensduur van vijf tot zes jaar. Een AGM- of gel-accu kan zelfs zeven tot tien jaar in goede conditie blijven. We hebben een aantal tips op een rijtje gezet:
- Laad ook in de winter iedere twee maanden de accu’s
- Laad na het vaarseizoen de accu volledig op
- Vet de polen in met zuurvrije vaseline om oxidatie te voorkomen
- Gebruik een lader met de juiste spanning en laadstroom. Vuistregel voor gel- en AGM-accu’s: 15-25% van de accucapaciteit. Voor een normale loodzuuraccu kan je 10-20% aanhouden.
- Ontlaad de accu niet te diep. Voorbeeld semi-tractie accu: deze is in rust ongeveer 12,7V en mag je max 50% ontladen. Als de spanning van 12,2V is bereikt en je hem blijft gebruiken, dan wordt de accu te diep ontladen. Als een accu binnen de garantietermijn defect raakt door onjuist of gebruik dan komt deze niet in aanmerking voor garantie.
Meer informatie over acculaders?
In ons blog geven we tips voor het kiezen van de juiste acculader en lichten we een aantal merken en modellen uit.
Boot accu kopen? Bekijk het assortiment
In onze watersport webshop en winkel bieden wij een ruim aanbod een scheepsaccu's. Vind je het lastig om te bepalen welke accu de beste keuze is voor jouw boot? Neem dan gerust contact met ons op voor advies. Langskomen in Rotterdam kan natuurlijk ook.